Nové komentáře

3. 2. 2016 18:50:56

Školy nemám, ale...

Školy nemám, ale Česká státní norma - jak název napovídá, je státní, nikoliv privátní dokument. Že se stala po revoluci předmětem kšeftu, bylo nehorázné a bezdůvodné. Kromě mnohonásobnému zdražení a stížení přístupu k nim to přineslo jediné - jejich neznalost a nedodržování. Argumentovat autorským zákonem u technických norem, na jejichž obsahu se podílely po desetiletí desítky nebo stovky lidí je absurdní. Jak se tyto zástupy žijících i nežijících "spoluautorů" podělí o ta svá autorská práva případně „tantiémy“? Nebo autorská práva spadnou do klína jen těm, kteří budou autory poslední aktualizace?! Souhlasím bezvýhradně, že aktualizace norem, je vysoce odbornou činností, která má svoji extrémně vysokou hodnotu, kterou je třeba takto vnímat. Ale s autorským zákonem to nemá nic společného. Řešení je přitom tak jednoduché: Technické normy musí zůstat majetkem státu - jsou to České státní normy !!! A právo zpřístupnit je může jen stát, ne "cizopasící takypodnikatelé". V době internetu budou náklady, organizační a personální zátěž legračně nízké. Co naopak levné není a nebude je jejich aktualizace a sesouladění s normami ostatních států EU. O to se samozřejmě musí postarat stát (zajistit u profesních komor, cechů, výjimečně jednotlivců) atd. Jsem si jist, že profesní organizace si dosud uchovaly profesionální čest a zdravý rozum. Investovat do kvality technický norem, když jim stát na oplátku nabídne bezplatnou distribuci všem, je navýsost moudrý „obchod“ - pro všechny zúčastněné. Stát, profesní organizace, uživatele norem i nejširší veřejnosti…Vlastně takový specifický bartr... Technická norma je extraktem znalostí, zkušeností, vědeckého výzkumu, ale nikdy se přece nemůže a nesmí stát duševním vlastnictvím jednotlivce chráněným Autorským zákonem. Myslel jsem, že to dá rozum.

2. 2. 2016 16:14:53

Re: Brno vypsalo výběrové řízení na ředitele kanceláře architekt...

Zastupitelé Brna schválili 10 mil. pro kancelář architekta (2. 2. 2016) (ČTK) - Brněnští zastupitelé dnes schválili desetimilionový provozní příspěvek pro nově vzniklou Kancelář architekta města Brna. Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) asi polovina peněz pokryje platy zaměstnanců, kterých má mít kancelář zhruba 12 až 15. Druhá polovina poslouží na vybavení kanceláře a podobné věci. O vzniku nové příspěvkové organizace rozhodli zastupitelé na konci loňského roku. Město nyní hledá ředitele organizace, jehož prvním úkolem bude vytvořit rozpočet. Kancelář bude mít na starosti urbanistický rozvoj a územní plánování. Opoziční ODS navrhovala stažení bodu, protože podle strany není jasné, na co peníze půjdou. ODS navrhovala, aby se přidělení příspěvku projednalo až poté, co město vybere ředitele. Přidělení příspěvku však nakonec prošlo, ruku pro něj zvedlo 29 zastupitelů z celkových 55. Podle Andera je vyčleněných deset milionů pouze hrubým odhadem peněz, které mají pokrýt výplaty zaměstnanců a vybavení. "Je možné, že se letos celá částka ani nevyčerpá. Jakmile zvolíme ředitele, sestaví rozpočet a postupně bude přijímat zaměstnance. Nelze říct, jestli organizace vůbec začne naplno fungovat v první půli letošního roku," řekl. Zájemci o post ředitele mohou posílat přihlášky do 4. března. Ander uvedl, že do konce března chce město mít jasno o výherci, kterého by mělo v dubnu jmenovat do funkce. Vhodného kandidáta vybere odborná komise, ve které budou podle Andera i odborníci ze zahraničí. "Objeví se v ní ředitel odboru plánování Vídně Thomas Madreiter, šéf pražského Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček nebo nezávislý odborník na urbanismus a architekturu Adam Gebrian, který loni získal prestižní ocenění Architekt roku," vyjmenoval náměstek. Komise kandidáta doporučí radě města, která rozhodne. Po výběru nového ředitele budou výběrová řízení na další pracovníky, kancelář by tak mohla začít pracovat v létě nebo na podzim. Podle Andera bude hlavním úkolem práce na novém brněnském územním plánu a příprava koncepce veřejných prostranství v Brně. Útvar hlavního architekta v Brně už v minulosti fungoval. Podle Andera ho však město zrušilo v roce 2003 organizační změnou, kterou namísto toho vznikl odbor územního plánování a rozvoje, který funguje na magistrátu dodnes. Podle Andera jsou však úředníci zahlcení, a proto jim kancelář architekta ulehčí. Zatímco kancelář bude tvořit územní plán nebo hlídat kvalitu staveb, úředníci z odboru se budou věnovat úředním věcem, jako je žádost o stavební povolení nebo proces projednání územního plánu, jakmile ho kancelář architekta vymyslí. Brno se dnes řídí přes 20 let starým územním plánem, který už neodpovídá potřebám města. Předloni zastupitelstvo schválilo velkou aktualizaci dokumentu, avšak krajský soud ji před rokem pro nepřezkoumatelnost některých rozhodnutí zrušil.

© 2007–2016 Business Media CZ, s. r. o.