Reklama

13. Bienále Benátky 2012: Torre David - zlatý lev

7.9.2012

Justin McGuirk, Urban-Think Tank a Iwan Baan byli oceněni za nejlepší projekt na téma Common Ground na 13. architektonickém Bienále v Benátkách 2012.
Projekt dokumentuje vertikální slum Torre David v Caracasu. Torre David je 45 pater vysoká hrubá stavba z betonu, původně plánovaná jako administrativní budova. Věž nebyla nikdy dokončena a nyní ji obývají lidé, kteří by jinak museli bydlet v městských slumech. Fotografie Iwana Baana dokumentují kulturu, která tu vznikla, a venezuelská restaurace Gran Horizonte postavená v Arsenálu je místem prezentace projektu.

Foto Iwan Baan (převzato z www.dezeen.com)


Samotný projekt i např. článek na stránkách dezeen.com „Proč by chudí lidé měli žít ve slumu, když jsou ve městě prázdné kanceláře?“ptá se Justin McGuirk vzbudil živou debatu.

McGuirk, kritik architektury, sestavil tým spolu s architekty z Urban-Think Tank a fotografem Iwanem Baanem a tento tým vytvořil expozici Torre David/Gran Horizonte, což je vlastně restaurace, kde jsou prezentovány výsledky celoročního výzkumného projektu.


 

 
 
Foto Iwan Baan (převzato z www.dezeen.com)
Mrakodrap Torre David z devadesátých let byl projektem Enrique Goméze pro finanční instituci, ale po smrti developera  Davida Brillembourga (1993) a kolapsu venezuelské ekonomiky (1994) byla nedokončená stavba opuštěna. Postupně sem začali pronikat squatteři. Budova je nyní domovem asi tří tisíc obyvatel, kteří si adaptovali betonovou hrubou stavbu a rozdělili ji na místnosti tak, jak to potřebovali.
„Když se podíváte dovnitř, najdete byty, které jsou jako jakékoliv byty střední třídy na světě,“ řekl zakladatel kanceláře Urban-Think Tank Alfredo Brillembourg při vernisáži. „Takže to není slum, slum je ve vaší hlavě.“
Fotografie Iwana Banna, vystavené v Arsenálu, ukazují, jak také podniky a skupiny obsazují věž a mají zde továrničky, kadeřnictví, tělocvičnu, a dokonce kostel. „Mapovali jsme, jak tu lidé sami vystavěli celou infrastrukturu a město,“ dodal Baan.
Alfredo Brillembourg a Hubert Klumpner spolu s jejich výzkumným týmem z Urban-Think Tanku a z ETH Zürich strávili rok studiem fyzické a sociální organizace oné ruiny, která se stala domovem. To, co někdo vidí jen jako nezdařený developerský projekt, pojalo studio U-TT jako laboratoř pro studium neformálního. Na výzkum a výstavu navazuje i vydání knihy; vše dohromady je vizí pro praktické, trvale udržitelné zásahy v Torre David a podobných sídlech po celém světě. Autoři tvrdí, že budoucnost rozvoje měst spočívá ve spolupráci architektů, malých podnikatelů a globální populace ze slumů.

V duchu tématu bienále Common Ground nabyla vlastní instalace formy arepa café, typické venezuelské restaurace, kde, jak autoři věří, je vytvořen opravdovější sociální prostor než v didaktickém výstavním prostoru. Stejně tak i obyvatelé Torre David vytvořili nejrůznější common grounds – společná území – pro sport, zábavu, bohoslužby a další setkání, která posilují ducha soudržnosti tohoto osídlení.

Už před otevřením výstavy se instalace stala pro venezuelské architekty kontroverzní. Někteří jsou zděšeni, že národní architekturu reprezentuje nedokončená a zničená stavba, jiní namítají, že výstava přehlíží implicitní i explicitní podporu venezuelské vlády nezákonnému držení a okupaci soukromého majetku. Tyto námitky prý ovšem nepostihují skutečný smysl expozice. Ta i její tvůrci se vyhýbají politické stránce věci a namítají, že instalace nereprezentuje venezuelskou architekturu, ale je experimentem s hybridem neformálního a formálního a kritickým okamžikem v globálním fenoménu neformálního bydlení.
 
V komentářích k článku na  dezeen.com se objevují spory jiného druhu: zda instalace dostala cenu právem, nebo zda je ona sama i fakt, že jí byla udělena cena projevem cynismu. Krásné fotografie doprovázené zajímavým výkladem a fascinace kreativitou obyvatel tohoto vertikálního slumu – ale komu tato cena prospěje? Lidem žijícím v Torre David, nebo vystavovatelům a pořadatelům výstavy? A proč je kniha vydaná jen v angličtině a němčině a nikoliv ve španělštině? Není sám výrok „Proč by chudí lidé měli žít ve slumech, když jsou ve městě prázdné kanceláře?“ vlastně jak vystřižený z V. I. Lenina? Jiný bývalý obyvatel Caracasu se diví, co je tu k oslavování: neteče tu voda, není zde zavedená elektřina, ale hlavně, jestliže je bienále místem, kde kritičnost spolu s architekturou mají přinést ovoce budoucnosti, co tedy tento projekt navrhuje? Nic moc, myslí si komentátor.

 

Katalog produktů

Komentáře ke článku

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek



Přihlášení
Nastavit jako výchozí

DŮM A BYT

OBRAZEM: Úložné prostory v koupelně

MODERNÍ BYT

Křeslo East River s vámi půjde, kam budete chtít

MŮJ DŮM

Čtyřlístek říjnových výstav

IMATERIÁLY

 

Redakční systém WebRedakce
NETservis s.r.o. © 2014

© Business Media, s. r. o., 2007–2010
Mapa webu   XML Sitemap  RSS kanál