Nebeský most

Nebeský most

 
 
 
 

Nebeský most

Fotogalerie ke článku (2)

Vítězný návrh "prstencového mostu" V Hrádku nad Nisou

Vítězný návrh "prstencového mostu" V Hrádku nad Nisou

Vlevo za řekou Německo, vpravo Polsko, vpředu Česko. Střed je v řece, blízko stožáru vlajky EU.

Vlevo za řekou Německo, vpravo Polsko, vpředu Česko. Střed je v řece, blízko stožáru vlajky EU.
Celá fotogalerie (2)

na německo-polské hranici se otevřel po 63 letech

Po dlouhých 63 letech se 26.4.2008 poprvé po Nebeském mostě na německo-polské hranici znovu prošli lidé. Malý mostek přes Nisu uzavřela po druhé světové válce železná brána a ostnatý drát, který sice před lety zmizel, brána ale zůstala i po vstupu Polska do schengenského prostoru. Otevřela se dnes jen na pár hodin u příležitosti tradičních oslav v bodu Trojzemí a večer se opět uzavřel. Důvodem je špatný stav mostu, který od války nikdo neudržoval.

"Nutno ale přiznat, že mnohé české mosty jsou v mnohem horším stavu a běžně se používají," poznamenala představitelka Svazku měst Malý Trojúhelník Hedvika Zimmermannová. Právě kvůli obavám z možného neštěstí nebyl most otevřen ani v roce 2004, kdy se v jeho blízkosti uskutečnila velká oslava u příležitosti vstupu Česka a Polska do Evropské unie. Premiéři Česka, Německa a Polska, kteří se tam tehdy sešli, museli řeku překonávat po provizorním pontonovém mostě.

Vyklenutá lávka z betonu a železa, která spojuje Polsko a Německo, dostala název zřejmě právě podle svého tvaru. Ten si vyžádala hrozba velké vody. Mostek nemá zvláštní historickou cenu a není ani žádným architektonickým skvostem, zajímavý je právě tím, že byl po dlouhých 63 let uzavřen. Jeho budoucnost je podle Zimmermannové nejistá. Svazek měst chce totiž v jeho blízkosti postavit most nový, který by o 200 metrů dál přímo v bodě Trojzemí překlenul Nisu a propojil všechny tři sousední země.

Unikátní kruhový most pro pěší a turisty navrhli před dvěma lety na společném workshopu studenti architektury a stavebnictví z vysokých škol z Německa a Česka. Celkem navrhli sedm mostů, náklady na výstavbu vítězného návrhu se odhadují na 621 000 eur (asi 15,5 milionu Kč). "V současné době se zpracovávají projekty a chystáme studii proveditelnosti," řekla Zimmermannová. Původně se předpokládalo, že se most podaří dokončit k pátému výročí rozšíření Evropské unie, dnes je ale jasné, že tento termín nelze stihnout. "Zpoždění, které nabraly evropské fondy, nám zhatilo záměry," poznamenala Zimmermannová.

Most Trojzemí je jen jedním z 15 přeshraničních projektů, které má svazek měst připravené. "Realizovat ho chceme jako první," řekla Zimmermannová. Bude ale zřejmě velkým oříškem, protože bude třeba ho rozdělit na dvě části, které bude možné realizovat samostatně s pomocí peněz z přeshraničních programů česko-německých a německo-polských. Určitě si s tím ale nějak poradíme," dodala Zimmermannová. Most pro turisty přitom není jedinou plánovanou stavbou v tomto prostoru. Mnohem důležitější je výstavba silničního mostu, který umožní provoz kamionů. Ten by měl stát do konce roku 2010.

Zdroj: Zpráva ČTK: 26.4.2008

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2016 Business Media CZ, s. r. o.