Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž

Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž

(18. 2. 2016) Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným prostorem.

 
 
 
 

Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž

Zastupitelstvo Prahy 3 v úterý 16. února schválilo vyhlášení urbanistické soutěže na budoucí podobu Nákladového nádraží Žižkov. Uspořádat by ji měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR).

„Pro Prahu to znamená velkou příležitost. Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným prostorem,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček.

„Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček. „Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické soutěže.“

Nákladové nádraží Žižkov se se svými 33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků.

Severní část území vlastní společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně s Českými drahami. Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.

Ve funkcionalistické budově nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky. Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.

K přeměně bývalých nádraží na nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King's Cross, Europaallee v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se minulý rok – taktéž pod taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť.
tisková zpráva


Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2016 Business Media CZ, s. r. o.