Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney

Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney

(9. 10. 2018) Reklama na dostihy bude na stavbu promítnuta v úterý po dobu deseti minut

 
 
 
 

Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney

(ČTK) - Plán využít známou stavbu Opery v Sydney k reklamě vyvolal v zemi velkou kritiku. Na plachtoví stavby, zařazené od roku 2007 na seznam světového dědictví UNESCO, bude po bouřlivých bojích nakonec v úterý promítnut poutač na dostihy. S konečnou platností o tom rozhodla premiérka státu Nový Jižní Wales Gladys Berejiklianová.

Vedení Opery minulý týden odmítlo návrh využít ikonickou stavbu k upoutávce na Everest Cup jako "nepatřičné" obchodní zneužití. Pod petici vyzývající k ochraně Opery se od pátku podepsalo na 150.000 lidí.

Politici, mezi nimi i premiér Scott Morrison, však záměr brání jako příležitost pro ekonomiku i pobídku turistického ruchu.

Budova Opery v Sydney byla otevřena v roce 1973, je dílem dánského architekta Jorna Utzona a je považována za mistrovské architektonické dílo 20. století.

"Řídíme se pravidly, která chrání náš statut světového dědictví,"
sdělila v rozhlase předsedkyně správní rady Opery Louise Herronová.

Berejiklianová byla ale jiného názoru a rozhodla, že reklama v poněkud pozměněné podobě bude na stavbu promítnuta v úterý po dobu deseti minut. I po úpravě zůstane na logu viditelný název závodu - Everest.

UNESCO prostřednictvím svého mluvčího oznámila, že se záležitostí zabývá. Několik tisíc uživatelů sociálních sítí oznámilo, že se hodlá zúčastnit úterního protestu, který má projekci narušit. Starostka Sydney Clover Margaret Mooreová reklamu označila za "nehorázné zneužití k obchodním účelům ze strany odvětví známého podporou hazardu a krutostí vůči zvířatům".

Berejiklianová stejně jako Morrison však upozornili na ekonomický přínos dostihů. "Jde o jednu z nejvýznamnějších událostí roku a proč na ni neupozornit na největším billboardu v Sydney?" sdělil Morrison. Závod se bude konat 13. října.

Plachty Opery jsou často využívány jako projekční plocha při kulturních událostech. Před třemi lety se na nich objevilo logo národního rugbyového týmu. 

Doplněno Stavbaweb:

Oficiální stránky Sydney Opera House


Více informací najdete na stránkách news.com.au

 
 
 
 

10. 10. 2018 16:15:16. Re: Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney. Jitka

  Cože? Největší billboard v Sydney? To je nehoráznost!
I těch 10 minut je moc na takovou zhůvěřilost, která úplně potlačí ty krásné čisté linie a strukturu povrchu.

11. 10. 2018 15:05:15. Re: Re: Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney. jadran

  Ano, typická stavba tohoto druhu. Zajímavá zvenku, ignorující účel (jenom ozvučení stálo tolik, co měla stát stavba původně) a hlavně, předražená tak, že proti ní (a nakonec řadě jiných staveb z poslední doby např. v Německu) je Blanka ukázka ekonomické solidnosti. Otázka je, kolik její provoz stojí město (že by si na sebe vydělala to ani náhodou) a kdo jsou ti protestující, kteří samozřejmě na její provoz nedají ani dolar a nebo si přihřívají svojí ochranářskou polívčičku (dostihy - mučení zvířat...). Původní rozpočet stavby byl 7 mil. australských dolarů, konečná realizace vyšla na 120 miliónů, takže "stavitelé" Labské filharmonie jsou v tomto směru totální žabaři, ti se dostali "jenom" na desetinásobek. Zajímavé je také, jak se na to díváme u nás v Česku. Když je to v cizině (zejména pak na tom bájném Západě), tak jsme plní pochopení. Když je to u nás, hysterický povyk na adresu politických a komunálních orgánů v kombinaci na developery a betonovou lobby nezná hranic....jistě, stavba je ikonická, horší je to s jejími provozními vlastnostmi a nejhorší je, když podobné kryptototalitní instituce jako UNESCO chtějí někoho poučovat, co se svým majetkem smí a nesmí dělat. A že najdou v každé zemi pár kolaborantů, léčících si na podobných akcích své problémy (známe to i od nás) je taky podobnost čistě náhodná.

12. 10. 2018 12:43:30. Re: Re: Re: Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sydney... Jitka

  Stavby pro kulturu jsou prodělečné už z podstaty, stavby atypické také - a pokud kvůli nim musíte vyvíjet i nové technologie a materiály, tak se není co divit. To by si měl uvědomit každý, kdo chce do něčeho takového investovat. Ale když už to stojí, tak se to nemá kazit.

15. 10. 2018 15:55:47. Re: Re: Re: Re: Australané nechtějí reklamu na budově Opery v Sy... Jadran

  No, jak jde o "kultůru", mohou se všichni pominout. Kultura holt není výdělečná, pouze je to nadstandardní výdělek pro ty co se jí samozřejmě s vysoce ušlechtilých pohnutek věnují. Je ale zajímavé, že o množství peněz na onu vysoce vznešenou kulturu se podle vás ani nebude diskutovat, u tunelu Blanka se všichni mohli pominout. A mimochodem, jakým právem někdo kritizuje třeba fakt, že Hradec Králové podporuje profesionální hokej ve městě 30 milióny, když na kulturu (především divadla, ale také výstavy) to nikdo ani neřeší? V Praze nedostanou profesionální sportovci (baviči stejně jako herci) od města ni korunu, ale jenom roční dotace divadel je půl miliardy a to bez Národního. A když si ta samá divadla udělají ze svých vznešených stánků "billboardy", které jim přináší prachy pro ně samotné, je to v pořádku. Když se stavěla tehdy Sazka Aréna, mohli se všichni pominout a přitom se jedná o mimořádně urbanisticky a architektonicky zdařilý objekt s využitím, o kterém si může nějaká koncertní hala nechat tak leda zdát. Ale není to kultura a chodí tam primitivové na hokej nebo jiní primitivové na pokleslé hudební žánry, takže to je obrovský problém. Zajímalo by mně porovnání návštěvnosti a diváckého zájmu mezi celoročním provozem opery v Sydney a jejich dostihovou národní...

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.