Massimilano a Doriana Fuksas: Nové mezinárodní letiště v Šen-čen

Massimilano a Doriana Fuksas: Nové mezinárodní letiště v Šen-čen

 
 
 
 

Massimilano a Doriana Fuksas: Nové mezinárodní letiště v Šen-čen

V2com.biz - Mezinárodní letiště v Šen-čen (Shenzhen) Bao’an – Terminal 3 – zahájilo provoz 28. listopadu 2013.

První letiště uznávaných architektů Massimiliana a Doriany Fuksas je navrženo tak, aby se stalo ikonickou stavbou, která posílí hospodářský rozvoj Šen-čenu – jednoho z nejrychleji rostoucích měst na světě. Po vítězství v mezinárodní soutěži, prošel návrh mimořádně rychlým procesem projektování a výstavby, realizované během tří let. Klient, Shenzhen Airport (Group) Co., je natolik spokojen s výrazným designem, že koná neobvyklý krok a snaží se o institucionální ochranu autorských práv - copyright.

Terminál – největší samostatně stojící veřejná budova v Šen-čenu – má 63 kontaktních bran a dalších 15 vzdálených bran a kromě toho významné maloobchodní prostory. Zvýší kapacitu letiště o 58%, což umožní letišti odbavit až 45 milionů cestujících ročně.


Skulpturální terminál o rozloze 500 000 m², evokuje obraz rejnoka a má nápadnou vnitřní a vnější dvojitou „kůži“, motiv včelí plástve, který obtéká konstrukci. V délce 1,5 km a se střešním rozpětím až 80 m zdůrazňují voštinové kovové a skleněné panely fasádu terminálu, a současně rozptylují přirozené světlo vnikající dovnitř. Interiér terminálu charakterizují výrazné bílé kuželovité sloupy, které nesou střechu v měřítku katedrály.

Ústředním bodem návrhu je veřejné prostranství, které se nachází na vnitřní křižovatce v budově. Má tři úrovně – odlety, přílety a služby –, které jsou vertikálně propojené. To mimo jiné umožňuje přirozenému světlu dostat se do všech úrovní.



Interiér i exteriér od Studia Fuksas jsou pozoruhodné a elegantní. Prostorový koncept je tekutý a kombinuje dvě různé myšlenky: pohybu a pauzy. Pečlivě a s ohledem na lidskou zkušenost z takových prostředí, se Studio Fuksas v návrhu soustředilo na délku procesů, pěší vzdálenosti, snadnou orientaci, shlukování cestujících a dostupnost požadovaného vybavení.

K výjimečným prvkům interiéru patří stylizované bílé „stromy“, které slouží jako otvory klimatizace, ale také ostrůvky  check-in, vstupní brány (gate) a oblasti pasové kontroly, jejichž nerezový povrch odráží plástvové struktury nahoře. Motiv pláství je přeložen do mnoha aspektů interiéru na různých úrovních – od větších maloobchodních boxů po menší 3D otisky na stěnách.


Terminál 3, navržený Studiem Fuksas,  má rozhodující význam pro budoucnost Šen-čenu jako rozvíjející se obchodní a turistické destinace a bude přínosem pro celý region.
Studio Fuksas se zabývá dvěma dalšími fázemi rozšíření letiště, jejichž dokončení se plánuje v roce 2025, resp. 2035.



Místo: čtvrť Bao’an District, město Shenzhen (Šen-čen), provincie Kuang-tung, Čína
Soutěž: 2008 (finalisty mezinárodní soutěže byli kromě Studia Fuksas (Itálie) také Foster + Partners (UK), Foreign Office Architects (UK), Gmp International (Německo), Kisho Kurokawa (Japonsko), Reiser+Umemoto (USA)
Architekti: Massimiliano a Doriana Fuksas
Interiér: Fuksas Design
Klient: Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
Developer: Shenzhen Planning Bureau; Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
Dodavatel: Čínská stání stavební inženýrská korporace, Peking
Konstrukce, fasáda a parametrický návrh: Knippers Helbig Engineering, Stuttgart, NY
Zodpovědný architekt v Číně: BIAD (Beijing Institute of Architectural Design), Peking
Osvětlení: Speirs & Major Associates, Edinburgh, Londýn
Materiály: Ocel s betonovou podkladní konstrukcí
Udržitelnost: Konstrukce byla optimalizována pro co nejlepší využití přirozeného větrání a osvětlení. Fotovoltaika uspokojí poptávku elektrické energie v tarifu T3, u budoucí fotovoltaické generace se očekává, že dosáhne kapacitu 10 MW, která bude dostatečná pro podporu elektronických zařízení celého letiště.
Rozloha: 500 000 m2
Dokončení stavby: 2013
Náklady: 734 mil EUR

Popis: Hlavní budova má dvě patra podzemní a čtyři nadzemní (částečně pět). Ve čtvrtém podlaží je odletová hala. Třetí patro propojuje mezinárodní halu s domácími odlety, v jeho středu je mezinárodní kontrolní zóna, odbavení zavazadel a kancelářské prostory po stranách. Průchod k domácím odletům, sál pro vyzvednutí zavazadel a část kancelářských prostor jsou ve druhém patře. V severovýchodní části prvního podlaží je mezinárodní příletová hala. Její střed slouží mezinárodní kontrolní zóně a vyzvedávání zavazadel.  Zde se také nacházejí CIP salonky. Mezi nimi a hlavní budovou je venkovní nádvoří.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.