Nová ranvej pražského letiště

Nová ranvej pražského letiště

(26. 11. 2018) Stavba paralelní dráhy by měla začít v roce 2022

 
 
 
 

Nová ranvej pražského letiště

(ČTK) - Stavba nové paralelní dráhy pražského letiště by měla začít v roce 2022 a trvat by měla zhruba čtyři roky. O termínech se však definitivně rozhodne až v příštím roce podle analýzy budoucího vývoje v letecké dopravě. Provozní kapacity letiště by se díky nové dráze měly zvýšit o tři až čtyři miliony cestujících na 21 milionů odbavených pasažérů za rok. ČTK to dnes sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň. Letiště zároveň uvítalo rozhodnutí soudu, který zamítl stížnosti kritiků výstavby. Její odhadovaná cena je devět miliard korun.

Proti výstavbě dráhy dlouhodobě protestují některé pražské městské části a organizace, které se obávají nepříznivých dopadů zamýšlené stavby na životní prostředí. Jejich kasační stížnost proti rozsudku Městského soudu v Praze však ve středu zamítl Nejvyšší správní soud (NSS). Žalobci se neúspěšně domáhali zrušení aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy, kterou se vymezila zamýšlená třetí vzletová a přistávací dráha na Letišti Václava Havla.

"Jelikož zatím není k dispozici písemné vyhotovení rozsudku, včetně odůvodnění, nemůžeme se k němu blíže vyjádřit. Obecně však můžeme uvést, že vítáme každé rozhodnutí, které umožňuje rozvoj infrastruktury letiště v souladu s politikou územního rozvoje státu," řekl ČTK mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Výstavba paralelní dráhy je součástí dlouhodobých rozvojových plánů letiště, které chce vzhledem k zvyšujícím se počtům cestujících navýšit své provozní kapacity. Letiště počítá, že za letošní rok by mělo odbavit skoro 17 milionů pasažérů, což odpovídá i současným maximálním kapacitám.

Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu.

"Pokud jde o letecké pohyby, a to zejména v provozních špičkách, již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů," podotkl Pacvoň.

Letiště v souvislosti s výstavbou ranveje počítá také s tím, že díky ní by mohl být zcela zastaven noční provoz od půlnoci do 5:29 hodin. Snížit by se měl provoz i po 22:00 a od 5:30 do 5:59.

Aktuálně letiště dokončuje dokumentaci pro územní řízení. Již dříve se letišti podařilo získat prodloužení stanoviska EIA o dopadech na životní prostředí na dalších pět let.

Vedle paralelní dráhy připravuje vedení Letiště Václava Havla v Praze i další velké projekty, které by měly vyjít až na 27 miliard korun. K největším uvažovaným projektům patří rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců.

Doplněno Stavbaweb:
Nová ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější hlavní ranveje by měla letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Takzvaná vedlejší přistávací dráha se používá především  jako záložní, např. při opravách hlavní ranveje.
O stavbě dráhy se mluví už přes deset let a její realizace se kvůli územním problémům postupně oddalovala. Proti stavbě protestovali obyvatelé některých částí na severozápadě Prahy. Podle nich je příprava ranveje motivována pouze ekonomickými cíly na úkor životního prostředí. Letiště se však zavázalo, že hlukové limity překročeny nebudou a některým jiným částem by se mohlo naopak ulevit.
(Zdroj - zpráva ČTK 10.6.2018)

Podrobné informace o chystané paralelní dráze pražského letiště najdete zde:
www.prg.aero/paralelni-draha

Dne 27. ledna 2017 vydalo Ministerstvo životního prostředí (MŽP) stanovisko č.j. 50446/ENV/16, kterým prodloužilo platnost stanoviska EIA z 26.10.2011 k výstavbě paralelní dráhy na letišti v Ruzyni o 5 let, tedy do 26.10.2021.
Více ZDE.

Petice NE paralelní dráze

Související články:

Veřejný prostor před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla  15.12.2015
Soutěž na veřejný prostor před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla Praha  25.6.2015
Letiště Praha vypsalo tendr na projektovou dokumentaci nové dráhy  5.4.2012
Terminál Sever 2 letiště Praha Ruzyně 2.4.2008


Komentáře ke článku

 
 
 
 

27. 11. 2018 00:26:50. Re: Nová ranvej pražského letiště. Suchdolák

 
 
 
 

27. 11. 2018 00:26:50. Re: Nová ranvej pražského letiště. Suchdolák

  Pár poznámek. Má li mít letiště s novou ranvejí kapacitu 21 milionů dle EIA a v současnosti má s jednou ranvejí kapacitu 17 milionů, přičemž do doby dostavby paralelní ranveje tu asi bude ještě nějaký nárůst, pak tu něco hodně nehraje. Další je, že dle EIA s novou drahu letiště bude muset zastavit noční provoz. Nebo je vše jen možná, asi, snad? Dost tristní na vládní dokumenty.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.