Nové nádraží v Brně má být bez "podzemky", město je proti

Nové nádraží v Brně má být bez "podzemky", město je proti

(11. 7. 2018) Ministerstvo dopravy teď má připravit do konce prázdnin detailní rozbor financování přesunu nádraží

 
 
 
 

Nové nádraží v Brně má být bez "podzemky", město je proti

(ČTK) - Vláda dne 10. července 2018 vzala na vědomí materiál ministerstva dopravy o přesunu hlavního nádraží v Brně k řece Svratce za desítky miliard korun. Materiál ovšem nepočítá se stavbou podzemní dráhy podobné metru, což vadí brněnské radnici. Město chce, aby vláda rozhodnutí ministerstva odmítla a dráha se stavěla současně s nádražím. Podzemní železnice, takzvaný diametr, má pomoci k napojení nádraží na MHD.

Ministerstvo dopravy teď má připravit do konce prázdnin detailní rozbor financování přesunu nádraží pro premiéra Andreje Babiše (ANO).

O stavbě nového nádraží v Brně se mluví už 90 let a pro město jde o naléhavou a citlivou otázku. Nynější nádraží v Brně kapacitně nestačí provozu. Rozhodovalo se o výstavbě v centru pod Petrovem nedaleko současného nádraží, nebo odsunu o kilometr k řece Svratce. Jihomoravský kraj i Brno a někteří odborníci podpořili odsun. Lidé naopak ve dvou referendech žádali stavbu pod Petrovem, pro nízkou účast ale referenda nebyla platná. Materiál, který dnes měla na stole vláda, počítá s odsunem.

Variantu ministerstva dopravy, která nepočítá se stavbou podzemní dráhy, dne 10. července 2018 kritizovali brněnští politici. Podle náměstků primátora Petra Hladíka (KDU-ČSL) a Matěje Hollana (Žít Brno) bez podzemní železnice město nezvládne přepravovat cestující z MHD na odsunuté nádraží a zpět. Současná kapacita tramvají je totiž na maximu.

Brno chce proto požádat vládu, aby návrh přesunu nádraží bez dráhy přehodnotila. Příští týden po návratu primátora Petra Vokřála z ANO z dovolené kvůli tomu mimořádně zasedne městská rada. Má se shodnout na textu pro ministerstvo dopravy a vládu. "Diametr je nutnost a Babišova vláda jde tímto rozhodnutím proti lidem. Je mi líto, že hnutí ANO, které mělo nejlepší podmínky prosadit podzemní dráhu jako společnou investici s novým nádražím, to nedokázalo se svým stranickým předsedou a premiérem Andrejem Babišem dojednat," řekl ČTK Hladík.

Podle ministerstva dopravy zvolené řešení stavbu diametru do budoucna nevylučuje. Úřad zatím zadal Správě železniční dopravní cesty úkol, aby prověřila stavbu podzemní trati. SŽDC prověří i technické a ekonomické řešení přesunu železničního uzlu včetně hlavního nádraží v Brně. Výsledky studie by podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové měly být za několik měsíců.

Schválená poloha brněnského železničního uzlu počítá s využitím dosavadní trasy pro nákladní dopravu. Znamená to, že nákladní i osobní vlaková doprava bude svedena do jednoho vícekolejného koridoru.

Variantu jednoho koridoru už dřív kritizovali zástupci nákladních dopravců, kteří se obávají nedostatečných kapacit pro nákladní vlaky.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) má do konce prázdnin vypracovat podrobnou analýzu financování projektu. "Jedná se o obrovský výdaj, o obrovské částky, chci mít detailnější přehled, do čeho se má investovat a jakým způsobem," uvedl premiér Andrej Babiš (ANO) po zasedání vlády.

Odsun nádraží bude stát přes 40 miliard, další dvě miliardy budou použity na městskou infrastrukturu. S dalšími 20 miliardami se v budoucnu počítá na vysokorychlostní tratě. U diametru se mluví o nákladech v miliardách korun, někdy až o 20 miliardách. Zatím není jasné, kdy by se mohlo začít stavět. Nejoptimističtější odhady hovoří o době po roce 2020.

V posledních letech výrazně přibylo cestujících a přestavba je naléhavá. Teď už se na nádraží ve špičce víc vlaků nevejde.

Územní rozhodnutí ke stavbě brněnského nádraží vydá jihočeský krajský úřad. Podle odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu se tak může stát během několika týdnů. Jihočeský krajský úřad se případem zabývá více než rok.

Brno svolá kvůli nádraží bez metra mimořádnou radu příští týden
(ČTK) - Brno bude mít příští týden mimořádné jednání rady k výstavbě nového vlakového nádraží u řeky za desítky miliard. Novinářům to dne 11. července 2018 řekl primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Ministerstvo dopravy totiž nepočítá se souběžnou výstavbou podzemní železnice podobné metru, která by měla zajistit přepravují cestujících v MHD. Takzvaný diametr byl přitom podmínkou města. Město chce apelovat na vládu, aby rozhodnutí ministerstva odmítla a diametr se stavěl s nádražím.

S návrhem apelovat na vládu přišel na radu primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno). ČTK řekl, že to bylo odloženo a počká se, až se primátor Brna Petr Vokřál (ANO) vrátí z dovolené. "My jsme o tom na dnešní radě diskutovali, ale ten materiál byl stažen. Shodli jsme se s kolegy, že příští týden v úterý svoláme po návratu primátora z dovolené mimořádnou radu, která se tím bude zabývat," uvedl na tiskové konferenci Hladík. Podle něj je potřeba upřesnit text, který město ministerstvu dopravy a vládě zašle.

Současné nádraží v Brně už kapacitně nestačí. O stavbě nového se mluví už 90 let. Rozhodovalo se o výstavbě v centru pod Petrovem nedaleko současného nádraží, nebo o odsunu zhruba o kilometr k řece Svratce. Jihomoravský kraj i Brno a někteří odborníci podpořili odsun k řece, Brno ho podmínilo stavbou diametru. Lidé si naopak přejí spíš nádraží pod Petrovem, což vyjádřili ve dvou referendech. Pro nízkou účast ale ani jedno nebylo platné.

Hollan i Hladík upozorňují, že bez podzemní železnice nebude možné odsunuté nádraží dostatečně obsloužit. Politici upozorňují, že diametr by byl potřebný i pro druhou variantu, protože současná kapacita tramvají je na maximu.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) dnes předložil vládě informativní materiál o odsunu bez diametru a vláda to vzala na vědomí. Ťok má do konce prázdnin vypracovat podrobnou analýzu financování projektu. Odsun má stát přes 40 miliard korun, další dvě miliardy mají jít na městskou infrastrukturu. S dalšími 20 miliardami se v budoucnu počítá na vysokorychlostní tratě. U diametru se také mluví o miliardách korun, někdy až o 20 miliardách.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

12. 7. 2018 16:12:54. Re: Nové nádraží v Brně má být bez podzemky, město je proti. Ing. arch. Karel Doubner architekt

 
 
 
 

12. 7. 2018 16:12:54. Re: Nové nádraží v Brně má být bez podzemky, město je proti. Ing. arch. Karel Doubner architekt

  Politické rozhodnutí upřednostňuje všechny zúčastněné na straně státu, dodavatelů i projektantů až na cestující, dojet do Rousínova a pak se ploužit do centra připomíná podobně kulhavé umístění autobusového nádraží. Není-li změna k lepšímu, je k horšímu a ještě za peníze z daní. Fuj!

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.