Po 15 letech letos skončí obnova renesančního mostu ve Stříbře

Po 15 letech letos skončí obnova renesančního mostu ve Stříbře

 
 
 
 

Po 15 letech letos skončí obnova renesančního mostu ve Stříbře

(ČTK) - Po 15 letech postupných oprav letos skončí rozsáhlá obnova unikátního kamenného mostu ve Stříbře. Až dosud záchrana renesančního mostu z 16. století stála téměř 20 milionů korun. Poslední etapa rekonstrukce jedné z nejvýznamnějších technických památek v Plzeňském kraji přijde na zhruba 1,5 milionu korun. ČTK to řekl starosta Karel Lukeš (Nezávislí).

Most, jenž sloužil v minulosti jako příjezdová cesta do města od Plzně a Prahy, je už pro automobilovou dopravu uzavřen, funguje jen pro pěší. Jeho patrová věž se šestibokou střechou byla postavena v letech 1555 až 1560. zdroj foto: Encyklopedie mostů Most, jenž sloužil v minulosti jako příjezdová cesta do města od Plzně a Prahy, je už pro automobilovou dopravu uzavřen, funguje jen pro pěší. Jeho patrová věž se šestibokou střechou byla postavena v letech 1555 až 1560. zdroj foto: Encyklopedie mostů
Most, jenž sloužil v minulosti jako příjezdová cesta do města od Plzně a Prahy, je už pro automobilovou dopravu uzavřen, funguje jen pro pěší. Jeho patrová věž se šestibokou střechou byla postavena v letech 1555 až 1560.
zdroj foto: Encyklopedie mostů


"Ministerstvo kultury dává každý rok dotaci 400.000 korun. I když jedna etapa nás stojí dva miliony korun, jsme za to rádi,"
řekl starosta. Obnova 60 metrů dlouhého a šest metrů širokého mostu byla zařazena do programu záchrany architektonického dědictví.

Největší a nejznámější památka Stříbra je také na zlaté pamětní minci, kterou s nominální hodnotou 5000 korun vydala v roce 2011 Česká národní banka. Kamenný most přes řeku Mži s renesanční patrovou mostní věží se šestibokou střechou pochází z let 1555 až 1560. Mostní věž má v Čechách pouze už jen Karlův most v Praze.

Stříbrský most, jehož vlastníkem je město, se dochoval v původním stavu až do dneška. Pod stávající mostovkou jsou zachovány původní povrchové vrstvy. Byla obnovena věž, oblouky a inundační části, tedy nájezdové rampy, odkanalizování, parapetní zdi a omítky. V posledních třech etapách se obnovilo kamenné dláždění.

Stříbro se bude snažit od příštího roku zasadit do stejného dotačního programu městské hradby. "Ty náklady budou mnohem vyšší," řekl starosta. Hradby, které jsou viditelné při cestě do Stříbra, jsou už podle Lukeše opravené nebo se opravují. V parku jsou ale hradby, které spadly, a jejich opravu odhadl na desítky milionů korun.

Nejvýznamnější stavbou regenerace městské památkové zóny bylo zatím náměstí, zrekonstruované před dvěma lety. "Ještě tam chybí výhodní část a okolní komunikace," uvedl Lukeš. Náměstí, jehož projektovaná cena byla 55 milionů Kč, stálo nakonec asi 30 milionů Kč. "Zvláštní je, že hodně stříbrských na novou podobu nadává. Ale kdokoliv přijede zvenku, tak je nadšený," řekl. Dalších asi 15 milionů Kč si vyžádalo městské muzeum.

Město nyní nechá zpracovávat plán strategického rozvoje na osm až 12 let. "Pozvednout by si zasloužila bývalá hasičská zbrojnice, přímo na náměstí, která je opuštěná. Dále se mluví o spolkovém domě, ale je to ve fázi příprav a řešení, dodal Lukeš.

Doplněno Stavbaweb:
Virtuální prohlídka
Encyklopedie mostů - renesanční silniční dvoumost
 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.