Podchod pro pěší na Václavském náměstí

Podchod pro pěší na Václavském náměstí

(5. 12. 2018) Podchod středem "Václaváku" je už 50 let rušnou pěší křižovatkou

 
 
 
 

Podchod pro pěší na Václavském náměstí

(ČTK) - Podchod pod frekventovaným středem Václavského náměstí je už 50 let rušnou pěší křižovatkou hlavního města. Pro veřejnost se poprvé otevřel před 50 lety, 2. prosince 1968, a hned zaujal provedením, halu stavbaři obložili mramorem a lesklým hliníkem a vydláždili žulou. Supermoderní a tak trochu "západní" tvář dodávaly podchodu i telefonní automaty s oválnými mušlemi z průhledného plexiskla.

Vůbec první halový podchod nejen v Praze, ale i v tehdejším Československu, zabíral plochu 3000 metrů čtverečních a celkem deset schodišť umožňovalo výstupy do mnoha směrů - na "Václavák" k Muzeu či k Můstku, do ulic Jindřišské a Vodičkovy, dvoje schody vedly na tramvajový ostrůvek. Dnes už ale funguje výstupů jen devět, jeden byl na naléhání majitele přilehlého domu krátce po přelomu století zrušen.

Největší pozornost u veřejnosti ovšem před půlstoletím vzbuzovala tehdejší novinka, pohyblivá schodiště - první toho druhu v Praze. Původně byla schodiště s přilehlými eskalátory (jugoslávskými a italskými) u všech osmi výstupů do ulic, později byly ovšem některé zrušeny, dnes jsou eskalátory tři. Zájem povozit se byl v prvních dnech provozu velký. Za hodinu tehdy vyvezly pojízdné schody až 5000 lidí, tedy mnohem víc, než se požadovalo a plánovalo.

Pražané se svého podchodu dočkali po čtyřech letech výstavby, provázené řadou nepříjemných omezení v dopravě a rozkopaným srdcem Václavského náměstí. Se stavbou se začalo koncem roku 1964 kolektorem, do kterého se překládaly inženýrské sítě. Hloubením více než osmimetrové stavební jámy pak začalo v květnu 1967, tedy 19 měsíců před dokončením.

Ve středu náměstí se ovšem křížily dvě významné tramvajové tratě. Proto bylo tramvajové kolejiště převedeno na mostní čtyřramenné provizorium, jehož součástí byla i křižovatka obou tratí. Stavbu tak obyvatelé města sledovali za jízdy tramvají takříkajíc v přímém přenosu. Neplánovanou "zatěžkávací" zkoušku strop haly zažil pod koly sovětských tanků při srpnové okupaci. Vydržel, ale dokončení díla se tím o něco prodloužilo.

Za 50 let existence zažil podchod lesk i bídu. V srpnu 1978 se stal součástí metra, respektive se propojil s vestibulem nové stanice Můstek na trase A. Jeho vybavení však postupně upadalo. Eskalátory byly na dlouho vyřazeny z provozu. Do podchodu se znovu vrátily až v 90. letech, ale už ve zmenšeném počtu, a nyní je provozu pouze jeden, další dva se opravují. Zato obchůdků a stánků ve středu haly postupně přibylo.

Doplněno Stavbaweb:
Autoři: Jaroslav Strašil, Josef Kales, Miroslav Kolečkář, Jiří Konrád, Miroslav Mužík, Albert Pišl, Miroslav Pivenec
Hlavní výzdobou podchodu a loubí u Polské informační služby v Jindřišské ulici pověřil arch. Kales z Vojenského projektového ústavu výtvarníky Josefa Buňku, Ladislava Dydka s Františkem Bílkem, Karla Velického a Zdeňka Sýkoru
Projekt: 1964
Realizace: 1966 – 1968
Technický popis projektu najdete v knize Oldřicha Ševčíka a Ondřeje Beneše Architektura 60. let: "zlatá šedesátá léta" v české architektuře 20. století

Zajímavý text s popisem podchodu v době vzniku a rozhovorem s autorem části výzdoby, Zdeňkem Sýkorou najdete zde:
Vladimír Burda: Pražský podchod

Fotogalerii najdete na stránkách A489.cz.

Režisér Petr Kudelka natočil v roce 1968 o stavbě podchodu unikátní dokument se spoustou technických detailů  – ČSFD: Podchod na Václavském náměstí

Krátkou reportáž z výstavby z roku 1967 najdete  archivu ČT24 - ZDE
       

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.