Skyway Monte Bianco

Skyway Monte Bianco

(24. 5. 2016) Nová visutá lanovka na italské straně hory Mont Blanc.

   
 
 
 
 

Skyway Monte Bianco

Architekt: Studio Progetti / Cillara Rossi
Dodavatel skla: AGC Interpane, Plattling (Německo) a AGC Glass France, Boussois (Francie)
Celkové množství použitého skla: 2000 m2
Oficiální zahájení provozu: 23. červen 2015
Investice: 110 miliónů EUR

V loňském roce byla na italské straně hory Mont Blanc dokončena nová visutá lanovka pojmenovaná Skyway Monte Bianco. Tento ucelený komplex vysokohorské dopravy je důkazem, že sklo nachází své uplatnění i v extrémních podmínkách a navíc propojuje požadavky návštěvníků i architektů. Výhled ze střechy Evropy je zážitkem, který vám dlouho vydrží. Za projektem stojí konsorcium stavebních firem Cordée Mt. Blanc, studio Progetti a největší světový výrobce lanovek Doppelmayr. Hlavními architekty se stali Carlo Cillara Rossi a Guido Incarbone. Autoři projektu se zaměřují na stavby určené do vysokohorských oblastí.

Lanovka, která byla pojmenována Skyway Monte Bianco, se skládá ze tří architektonicky různě pojatých stanic: spodní Pontal d'Entrèves ve výšce 1300 m n. m., Pavillon du Mont Fréty (2200 m n. m.) a vrchní Punta Helbronner ve výšce 3466 m. Všechny byly navrženy tak, aby bez problému splynuly s horským okolím a jejich vliv minimalizoval dopady jak na životní prostředí, tak i spotřebu energie. Kvůli extrémnímu prostředí byly použity vysoce odolné materiály – titan, pozink, sklo, a dokonce i dřevo. Vše architekti navrhli tak, aby stavba odolala sněhu i ledu a zároveň vyhověla potřebám turistů. Důkladné dimenzování kapacity zařízení a výběr přepravního systému zaručují bezpečnost a plynulost dopravy, včetně schopnosti přizpůsobit se množství návštěvníků.

Nejen z hlediska vzhledu, ale také co do úspory energie a tepla, lze stavby zařadit mezi nejúžasnější výtvory současného stavebnictví. Použití vysoce výkonných skel, osazení solárními panely a využití tepelných čerpadel snižují provoz této velkokapacitní lanovky na minimum.

Lanovka v celkové délce 4,3 km překonává výškový rozdíl 2140 m. Cestu k vrcholové stanici zdolává klimatizovanými kabinami pro 75 až 80 cestujících. Každá kabina se během jízdy otáčí o 360 stupňů, aby si mohl každý vychutnat pohled na okolní skalní masivy. Spodní úsek lanovky dokáže přepravit obousměrně 800 cestujících za hodinu, horní má kapacitu 600 cestujících za hodinu. Cesta na prvním úseku trvá jen 4 minuty, na druhém o minutu déle.

Hlavním záměrem nebylo vytvoření homogenního projektu, ale vzhledem k velkému rozdílu v nadmořské výšce všech tří stanic spíše vhodně spojit unikátní vlastnosti jednotlivých segmentů s okolní horskou scenérií. Aby splnili různé technologické požadavky jednotlivých stanic, zvolili autoři i jejich odlišnou architektonickou podobu.

Nástupní stanice Pontal d´Entrèves navazuje bezprostředně přímo na výjezd automobilů z 12 km dlouhého autotunelu pod horou Mont Blanc a její součástí je velkokapacitní parkoviště. Studio Progetti Cillara Rossi dalo stanici aerodynamický tvar s proskleným průčelím, které kryje nástupiště kabin. Uvnitř stavby jsou umístěny informační středisko, pokladny a občerstvení.

Přestupní stanice Pavillon du Mont Fréty v nadmořské výšce 2173 m je se svou skořepinovou střechou pokrytou solárními články a zaskleným nástupištěm pokládána za výjimečnou architektonickou stavbu. Zaoblené prosklené stěny skrývají restauraci, bar, kino a konferenční prostory. Turisté mohou sestoupit i do vedle stojící, a dnes už pro svoji nadmořskou výšku legendární, botanické zahrady. Velká okna zajišťují návštěvníkům pocit, že jsou venku, zatímco je chrání před vnějšími extrémními podmínkami ve vysoké nadmořské výšce. Použité zasklení iPlus E on Clearvision 10 mm ve vrstveném bezpečnostním provedení s akustickou fólií umožní návštěvníkům ničím nerušený a nezkreslený výhled do malebné okolní krajiny, a to díky vysoké světelné prostupnosti a neutralitě.

Použité akustické fólie dovolují návštěvníkům v klidu vychutnávat nabídky zázemí i v případě vysoké venkovní hlučnosti v důsledku extrémních povětrnostních podmínek. Navíc je zasklení provedeno izolačním trojsklem, které perfektně odpovídá výše zmíněným požadavkům na minimalizaci dopadů na životní prostředí a spotřebu energie.

Cílová stanice Punta Helbronner ve výšce 3456 m je zcela odlišná. Její základnu bylo nutné prostorově omezit, proto je vysoká, čtyřúrovňová, s vykonzolovanými terasami. Podobá se rozeklaným vrcholům a často je pro svůj tvar i symbolický odkaz na Mont Blanc nazývána krystalem. Jejím hlavním lákadlem je nejvýše položená kruhová terasa s průměrem 14 metrů. Nabízí unikátní panoramatické výhledy na nejvyšší vrcholy západních Alp: Mont Blanc, Monte Rosu, Matterhorn, Gran Paradiso a Grand Combin. Uvnitř budovy jsou výstavní prostory, samoobslužná restaurace, bar a informační centrum. I v zamračeném počasí stojí tato stanice za návštěvu.

Dodávky zasklení
Zadání architektonického studia bylo jednoznačné: zasklení musí být vysoce neutrální a stále musí splňovat vysoké tepelně izolační kvality. Téměř 2000 m2 skla bylo rozřezáno na jednotlivé kusy (každý z nich měl jiné rozměry) a v závodě AGC Interpane v Plattlingu byly sestaveny do izolačních trojskel. Celková tloušťka skloviny, která činí 26 mm, vyžadovala použití skla s nízkým obsahem železa (Planibel Clearvision). To totiž postrádá nazelenalý nádech, nabízí vysoký index podání barev, a tím splňuje požadavek na vysokou transparentnost a neutralitu, což ocení především návštěvníci hledící na vysokohorské panorama z prosklených částí. Navíc vzhled budov tak také splnil očekávání autorů vizuálně propojit stanice s okolním prostředím. Pro vnější stěny bylo použito izolační zasklení s vynikajícími izolačními vlastnostmi a vysokým solárním faktorem (až 60 %), které dokáže využít na tomto chladném místě velmi efektivně energii ze slunce. Tím také přispívá k příznivé energetické bilanci budov.

Ani samotné provádění stavebních prací nebylo snadné. Stavební práce v takové nadmořské výšce jsou velmi náročné, a kvůli nízkým teplotám i větru se mohlo stavět jen v letních měsících. Zasklení muselo z těchto důvodů být dopraveno až na vrchol hory pomocí soustavy kladek pouze v nejpříznivějším ročním období, a to od května do října.
www.montebianco.com
Podle podkladů společnosti AGC Flat Glass Czech, a. s.
Foto: ©AGC Glass Europe

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Novostavby

  Výrobci/dodavatelé

Komentáře ke článku

 
 
 
 

24. 5. 2016 17:12:55. Re: Skyway Monte Bianco. RG

 
 
 
 

24. 5. 2016 17:12:55. Re: Skyway Monte Bianco. RG

  What is the highest mountain in Europe? It is Mont Blanc.

mountain Jaká je nejvyšší hora Evropy? Je to Mont Blanc. Nikoliv Mount Blanc

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.