Trojský most

Trojský most

 
 
 
 

Trojský most

Nový Trojský most v Praze, který navazuje na tunelový komplex Blanka, by se měl otevřít 6. října. Záležet ale bude na rozhodčím soudu, který by měl v září rozhodnout o tom, kolik Praha Metrostavu za most zaplatí.
Původně měl být v tomto termínu, tedy několik dní před komunálními volbami, otevřen celý tunel Blanka. Kvůli problémům s instalací technologií ale politici zprovoznění klíčové dopravní stavby odložili na neurčito. Firma ČKD Praha DIZ mluví o jaře příštího roku.



Délka mostu: 262,1 m
Šířka: 36 m
Investor: Hlavní město Praha
Projekt: Mott MacDonald Praha, spol. s r. o.
Architektonicko-konstrukční řešení:
Ing. Jiří Petrák, Ing. Ladislav Šašek /Mott MacDonald Praha, s. r. o.)
Doc. Ing. arch. Roman Koucký a Ing. akad. arch. Libor Kábrt / Roman Koucký architektonická kancelář, s. r. o.
Generální dodavatel: Metrostav, a. s.


Nový Trojský most spojí ulici Partyzánskou a Povltavskou. Ve středu 36 metrů širokého pásu povede tramvajová trať, v obou směrech jsou dva jízdní pruhy a chodníky.
Celková výška nosné konstrukce je cca 34 m nad maximální plavební hladinou řeky. Rozpětí oblouku hlavního pole mostu činí 200,4 m, vzepětí oblouku 20 m.
Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží.
Výsledný návrh mostu byl vybrán na základě architektonicko-konstrukční soutěže, vypsané Magistrátem hlavního města Prahy v roce 2005. Kromě technicko-estetických problémů se museli soutěžící vypořádat s omezujícími podmínkami soutěže na situační návaznost komunikace na mostě, umístěním podpor, jeho šířkovým uspořádáním, zachováním plavební výšky a výšky povodňové hladiny podle roku 2002.
Z dvaceti podaných návrhů byl vybrán obloukový most s dolní mostovkou. Předpjatá deska mostovky je uložena na prefabrikovaných předpjatých příčnících, které jsou zavěšeny přes síťový systém nerezových táhel do plochých ocelových obloukových nosníků mostu. Spojité síťové uspořádání závěsů umožňuje rovnoměrnější roznášení zatížení. Závěsy působí jako tenká, ale tuhá stěna, díky níž bylo možné navrhnout velmi subtilní konstrukci mostu.
Svým rozpětím se Trojský most řadí mezi největší mosty v ČR.

Stavba problematického tunelového komplexu, která pochází z éry exprimátora Pavla Béma, měla původně sloužit už v roce 2011. Její dlouho očekávané otevření ale Praha několikrát odložila. V průběhu let navíc Blanka zdražila o několik miliard a nynější vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet by měl být 36,9 miliardy korun.
Právě kvůli nezaplaceným fakturám se město už několik měsíců soudí se stavební firmou Metrostav. Rozhodčí soud už o části žaloby rozhodl. V září jej čeká poslední, patrně nejproblematičtější část jednání ohledně ceny Trojského mostu. Navíc začne arbitráž s dalším věřitelem, firmou Inženýring dopravních staveb.
Stavbaweb s využitím podkladů ČTK, Transportbeton a www.tunelblanka.cz
Fotogalerie ze stavby Trojského mostu, foto Ondřej Mika


 

Související články:

 



 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.