Tunelový komplex Blanka

Tunelový komplex Blanka

 
 
 
 

Tunelový komplex Blanka

Tunelový komplex Blanka je jako součást vnitřního obchvatu města strategickou dopravní stavbou Prahy a je zároveň největší stavbou v Praze. Jeho výstavbu, která začala v roce 2007, posvětilo tehdejší vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS).


Tunelový komplex Blanka

- Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě.

- Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý až 2,23 kilometru.

- Tunelový komplex Blanka zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Trója u nového trojského mostu přes Vltavu:

1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.

2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.

3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.

- Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.

- Stavbu provádí společnost Metrostav.

- Datum zprovoznění se několikrát posouvalo, nyní se předpokládá rok 2014.

- Výstavbu tunelů schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

- I po dokončení bude kritizovaný tunelový komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

- Výstavbu provází celá řada závažných problémů, mj. se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevila se řada vážných problémů kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě protestovali obyvatelé z okolí.


Kriminalisté prověřují financování pražského tunelu Blanka
(ČTK) - Kriminalisté prověřují okolnosti týkající se financování pražského tunelového komplexu Blanka. Zabývají se podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Vyplývá to z dokumentů, které má ČTK k dispozici. Jde o částky v řádu miliard korun, zjistila ČTK. Podle Primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) tím policie kriminalizuje rozhodnutí městské rady. Stojí za tím gangsterské skupiny spojené s bývalým vedením Prahy, řekl Hudeček na mimořádné tiskové konferenci.Problematická a podle mnohých předražená Blanka, která je součástí městského okruhu, dosud Prahu stála 27 miliard korun. Konečný účet má být 36 miliard korun. Otevření se plánuje na jaro příštího roku.

Detektivové z českobudějovické expozitury Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) se zabývají podezřením ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku. Prověřování se týká usnesení městské rady z loňského prosince, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

Mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Štěpánka Zenklová ČTK řekla, že úkony trestního řízení byly zahájeny 1. července. "Prověřování bylo zahájeno na základě vlastních poznatků expozitury a podaných trestních oznámení," uvedla mluvčí. Šéf ÚOOZ Robert Šlachta se k případu odmítl vyjádřit.

"Jedná se už o druhý případ stejného policejního orgánu, o identickou kriminalizaci rozhodnutí rady, která se snažila a snaží řešit gangstersko- mafiánskou strukturu, která tady v minulosti fungovala a která způsobila, že je město v dluzích a v zakázkách, ze kterých nelze vystoupit," tvrdí primátor. Naráží přitom na trestní stíhání, které proti radním vede v kauze opencard stejná policejní expozitura.
Z usnesení zveřejněného na internetových stránkách pražského magistrátu vyplývá, že rada města, tehdy v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS), schválila loni v prosinci mimo jiné uzavření dodatku ke smlouvě z října 2006. "Rada schvaluje uzavření dodatku ke smlouvě o dílo ze dne 30. 10. 2006, na jehož základě by Hlavní město Praha zhotoviteli hradilo zálohu na úhradu těch prací, které byly nebo budou řádně zadány nebo odsouhlaseny, ale které dosud nebyly provedeny ve výši 2,5 mld. Kč," uvádí materiál.

"Byli jsme v situaci, kdy jsme museli jednat okamžitě a zajistit pokračování stavby," uvedl Svoboda. Zastavení stavby by totiž znamenalo náklady kolem 100 milionů korun. "Jediným, čím jsme se řídili, bylo to, že prostředky z veřejného rozpočtu musí být vynakládány efektivně a v souladu s právními předpisy," doplnil.

Podle dokumentu se také schválená kategorizace týká veřejných zakázek ve vztahu ke dvěma společnostem - Metrostavu a ČKD Praha DIZ. Mluvčí Metrostavu František Polák ČTK řekl, že neslyšel o tom, že by někoho z firmy policie v této souvislosti kontaktovala. Vyjádření druhé společnosti ČTK zjišťuje.

Problémy s proplácením faktur za provedené práce má město už více než rok. Situace podle současného vedení města nastala kvůli tomu, že politici v minulosti delegovali velkou část pravomocí na úředníky. Hudeček už dříve řekl, že se tak "zbavovali" zodpovědnosti za některá rozhodnutí. Stavbaři pak pokračovali v práci bez toho, aniž by miliardové investice schvalovaly odpovědné orgány města. Ohledně zakázek k Blance tak podle TOP 09 město "balancuje" na hranici zákona o veřejných zakázkách.

Vůči Metrostavu vznikl dluh 1,8 miliardy korun. Praha jej postupně splácí. Většinu by měla proplatit do konce roku. I tak ale zbudou faktury za několik stovek milionů. Praha podle zdroje ČTK přitom neví, jak je zákonnou cestou splatit.

Vedení magistrátu 17. září vzneslo podezření pro porušení zákona o veřejných zakázkách i při stavbě Trojského mostu, který na tunel Blanka navazuje. Náklady na stavbu mostu se místo předpokládané zhruba půl miliardy korun vyšplhaly na 1,2 miliardy. Praha si proto nechá zpracovat znalecký posudek, který má stanovit skutečnou hodnotu mostu. O stavbu mostu se již v minulosti protikorupční policie zajímala kvůli podezření z podvodu a porušení povinnosti při správě cizího majetku, případ však v loni odložila.

Tunel Blanka
 

 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.