Vaculkův keramický reliéf

Vaculkův keramický reliéf

(8. 1. 2019) Reliéf složený z keramických dlaždic opět zdobí zrekonstruovaný obchodní dům ve Zlíně

 
 
 
 

Vaculkův keramický reliéf

(ČTK) - Na zrekonstruovaný Obchodní dům Zlín se vrátil keramický reliéf malíře a sochaře Vladislava Vaculky (1914 až 1977). Dílo z přelomu 50. a 60. let minulého století bylo původně uvnitř obchodního domu, po obnově objektu je nyní umístěno zvenčí, na zdi u jednoho ze vchodů do domu. Autor byl sice regionální tvůrce, ale jeho tvorba je velmi zajímavá, progresivní, řekla novinářům historička umění Vladislava Říhová.

Reliéf složený z keramických dlaždic je podle Říhové zajímavý materiálem i tím, že vytvořil výzdobu obchodního domu v době, kdy se objekt renovoval. Dílo vzniklo po etapě socialistického realismu, je ovlivněno dobovými uměleckými proudy, které reagovaly na výstavu Expo v Bruselu v roce 1958. "Je to na díle vidět jak do barevnosti, tak i do skladby reliéfu," uvedla Říhová. Reliéf zachycuje lidi na nákupu i při odpočinku doma. Vaculka používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. "Obdivoval Picassa, což se v tomto díle projevuje například v obličejích postav na reliéfu," uvedla Říhová.

Restaurátoři reliéf začali rozebírat na jaře 2017 a po dobu následné rekonstrukce obchodního domu byl uložen v depozitáři. Dům postavila firma Baťa v roce 1931 podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury, při rekonstrukci se objektu vrátila jeho původní podoba. Dům se veřejnosti opět otevřel loni v listopadu.

Podle restaurátora Miroslava Bodanského bylo třeba jednotlivé dlaždice znovu vybrousit a nalepit na podložku. Dlaždice byly v docela dobrém stavu, jen některé byly zlomené nebo měly ulomené části. "Musely se slepit, vytmelit, poté se retušovalo a spárovalo," uvedl Bodanský. Téměř celý povrch mozaiky byl podle něj přelakovaný a lak byl zažloutlý, glazura dlaždic byla zkreslená. Lak bylo proto nutné odstranit.

Venkovní umístění reliéfu podle odborníků nevadí. "Reliéf byl původně umístěn u schodiště mezi prvním a druhým podlažím. S novou dispozicí obchodní pasáže pro něj bylo nutné najít jiné, důstojné a zároveň dostatečně velké místo, což se podařilo úpravou venkovních prostor pod přístřeškem u jednoho z vchodů. Celá rekonstrukce obchodního domu byla prováděna s respektem k původnímu vzhledu a historickému odkazu budovy. Záchrana reliéfu a jeho navrácení do veřejného prostoru byly důležité z pohledu nás i památkářů," uvedl jednatel obchodního domu Radovan Pilich.

Podle Říhové není běžné, aby soukromý investor při renovacích či úpravách budovy s výzdobou z doby socialismu vracel umělecká díla zpět do objektu. Díla se podle Říhové při rekonstrukcích často zničí, nebo v případě menších děl umístí do depozitářů. Větší díla vytvořená pro architekturu není často kam přemístit.

Ve Zlíně jsou i další Vaculkova díla, například obraz v hotelu Moskva, socha umístěná v části Podhoří, mozaika na třídě Tomáše Bati, navrhoval také gobelíny pro interiér zlínského divadla.

Doplněno Stavbaweb:

Reliéf je jedním z prvních uměleckých děl svého druhu umístěných ve veřejném prostoru města Zlín.
Fotogalerii z průběhy snímání reliéfu najdete na stránkách propamátky.info.
Fotogalerii z opětovné instalace na stránkách zlin.rozhlas.cz.

Související články:
Obchodní dům Zlín  13.11.2018
Rekonstrukce Prioru Zlín  2.5.2017

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2019 Business Media CZ, s. r. o.