Vídeň: Wagnerovo secesnímu „metru“ je již 115 let

Vídeň: Wagnerovo secesnímu „metru“ je již 115 let

 
 
 
 

Vídeň: Wagnerovo secesnímu „metru“ je již 115 let

Architektonickou podobu - secesní stanice, nádraží a mosty věnoval městu vídeňský architekt Otto Wagner. Infrastrukturu městské dráhy „Stadtbahn“ charakterizoval tehdy ojedinělý ucelený jednotný koncept. Zastávky, mosty a klenby pod viadukty utváří obraz města na Dunaji již 115 let a některé z nich jsou památkově chráněné. Historie je v síti metra patrná, ale snoubí se i s moderní architekturou a novým využitím. Pavilóny na vídeňském Karlově náměstí „Karlsplatz“ jako zastávky již neslouží.

historický záběr, nynější trasa metra U4 údolím říčky Vídeňky, původní Wientallinie © Wiener Linien trasa metra U4 údolím říčky Vídeňky, původní Wientallinie © W. Schaub-Walzer PID
trasa metra U4 údolím říčky Vídeňky, Wientallinie © W. Schaub-Walzer PID Hlavní knihovna nad trasou metra U6 — původní Gürtellinie © Seidl
Historický milník vídeňské hromadné dopravy sahá až do roku 1898. Je tomu právě 115 let co byla uvedena do provozu městská dráha „Stadtbahn“. Dne 1. června 1898 vyjelo tehdejší „metro“ na trase „Gürtellinie“ a údolím říčky Vídeňky, v horní části trasy „Wientallinie“. Na tehdy 8,2 Kilometru dlouhé trase „Gürtellinie“ jezdí dnes mezi stanicí Heiligenstadt a Meidlinger Hauptstraße metro U6. To ročně přepraví přes 91 Miliónů cestujících. Za to, že jezdí také nadzemí vděčí právě minulosti. Celkem 11 kilometrů dlouhá trasa „Wientallinie“ byla rozdělena na „horní“ a „dolní“ úsek. Horní měla svůj výchozí bod v Hütteldorfu a vedla podél Vídeňky do zastávky Meidlinger Hauptstraße. Dnes se jedná o zelenou trasu U4, která mimo jiné projíždí zastávkou v Schönbrunnu.

Architektura Otto Wagnera ovlivnila Vídeň
Rozhodnutí o výstavbě městské dráhy „Stadtbahn“  padlo v roce 1892. Na dvoukolejné trati jezdily parní lokomotivy. Elektrický provoz následoval v roce 1925. Od roku 1976 se městská dráha „Stadtbahn“ začala přetvářet na metro. Na úseku horní trasy „Wientallinie“ jezdí metro U4 od roku 1981. V roce 1985 byla „Stadtbahn“ na Gürtelu vyměněna za metro U6. Jako příměstská ale i do městské dopravy integrovaná doprava slouží síť vlaků „S-Bahn“ – spoj S45 jede taktéž na původně historických trati.
tisková zpráva

Viadukt/ most Gürtel (historická stavba) na trase metra U6 © Wiener Linien využití prostor v historické stavby, na trase metra U6 — původní Gürtellinie © Koalamedia


 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.