Začala ražba tunelu Považský Chlmec na dálnici D3

Začala ražba tunelu Považský Chlmec na dálnici D3

 
 
 
 

Začala ražba tunelu Považský Chlmec na dálnici D3

Slavnostním posvěcením a osazením sošky sv. Barbory 10. března odstartovala výstavba tunelu Považský Chlmec na stavbě dálnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Úsek dálnice buduje sdružení firem EUROVIA SK (člen Skupiny EUROVIA CS), HOCHTIEF CZ a SMS. Objednatelem je Národná diaľničná spoločnosť.

Východní portál tunelu Považský Chlmec (zdroj: Wikipedie Commons/ autor: tibor)
Tunel Považský Chlmec je součástí prioritního dálničního tahu D1 – D3 na trase Bratislava – Trenčín – Skalité s napojením na Polsko, s odbočením na Českou republiku a na jihu s napojením na Maďarsko a Rakousko.

Dálnice po dobudování odlehčí stávající vytížené úseky, především na silnicích I/11 a I/18. Odkloněním dopravy mimo město Žilinu dojde k lepší plynulosti a zvýšení rychlosti přejezdů ve směru sever – jih pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu a ke zvýšení ekonomického potenciálu regionu Kysuce. V neposlední řadě bude mít nová dálnice dopad na snížení hluku a emisí v obydlených částech. V úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno vznikne směrově rozdělený 2,2 km dlouhý tunel Považský Chlmec. Součástí projektu jsou rovněž dva mostní objekty, z toho jedna náročná 1,4 km dlouhá estakáda nad Hričovskou přehradou. Nový úsek se na silniční síť napojí dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Strážov a Brodno.

„Samotný tunel se skládá ze dvou dvoupruhových tunelových rour, z nichž je každá dlouhá 2,2 km. Ražby budou prováděny současně ze šesti míst - čeleb. Čtyři čelby ze střední jámy a dvěze západního a následně z východního portálu. Razicí práce jsou postupně zahajovány již od února 2015. První ražba západním směrem byla zahájena 16. února 2015 a druhá ražba východním směrem 3. března 2015. Další budou postupně zahájeny do konce dubna 2015. Poté bude 24 hodin denně, 7 dní v týdnu razit tunel s pomocí speciální techniky více než 200 razičů ze všech koutů Slovenské republiky. Předpokládáme, že ražby budou ukončeny do léta roku 2016,“ řekl Vít Pastrňák, projektový manažer společnosti HOCHTIEF CZ, který zodpovídá za výstavbu tunelu.

Svatá Barbora je uctívaná jako ochránkyně proti smrti bleskem, požárem a před rizikem náhlé smrti. Je proto patronkou havířů, dělostřelců, pyrotechniků, architektů, matematiků a dalších rizikových povolání, ale taky i dětí. Zahájení ražeb tunelů proto bývá tradičně spojené právě s aktem posvěcení sošky sv. Barbory.

Základní informace o stavbě
Investor: Národná diaľničná spoločnosť
Dodavatel: Sdružení D3 Žilina (Strážov) - Žilina (Brodno)
Členové sdružení: EUROVIA SK a.s. (člen Skupiny EUROVIA CS), HOCHTIEF CZ a. s., SMS a.s. (Stavby mostov Slovakia)
Doba výstavby díla: 1 095 dnů
Úsek dálnice: D3 km 6,800–11,100
Kategorie: D 24,5/80 ve volné trati, T 7,5/80 v tunelu
Celková délka trasy /km/: 4,250
Délka mostů /km/ 3,866 48 (oboustraně); 3 mostní objekty (z toho 1 estakáda, 1 provizorní most)
Délka tunelů /m/: severní tunel 2 252,5 m; jižní tunel 2 189,4 m
tisková zpráva


 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.